torsdag 16. mars 2017

HARDFØRE TOMAT-SORTER

Koritschnevaja Sliva - Russisk, hardfør tomat
 



Her er en liste over hardføre tomater som jeg har dyrket. Disse velger man dersom man vil dyrke på friland, eller i krukker og ampler ute.

 Man må alltid tenke på hvor i landet man bor, og hva slags klimaforhold man har. For å være på den sikreste siden, anbefaler jeg de aller tidligste sortene om man bor i en kjølig landsdel med kort sommersesong. Enkelte steder i landet, må man dyrke selv de mest hardføre sortene i drivhus, for å at tomatene skal rekke å modne før frosten kommer.

 Tomatsortene som står oppført her, er kun tomatsorter som jeg har dyrket selv. Jeg fører opp flere sorter etter hvert som jeg prøver ut nye. Listen oppdateres altså hver høst.
Listen er ikke oppdatert med alle sortenefra 2019 ennå.


Listen nedenfor har link til hver sort, slik at man kan se flere bilder med beskrivelse, samt lese mine egne vurderinger!


Determinate - Busktomater

Glacier - en av de tidligste jeg har dyrket på friland





Norderås Busk - en Norsk, tidlig busktomat




Midt-sesong 





Grushovka - Russisk busktomat (75 dager)




Indeterminate - Ranketomater
Tidlig:
Black Cherry - tidlig cherry tomat (Indeterminate)


Midt-sesong:
Azoychka - Russisk, hardfør bifftomat (Indeterminate)


1 kommentar:

Anbjørg sa...

Fantastisk fin og lærerik blogg!
Hilsen Anbjørg