torsdag 14. juli 2016

Datlo






Navn
Datlo



Type
Selvbestøvende tomatsort


Opprinnelse/Historikk
Tomat som stammer fra Tsjekkia. ( Czech Republic). Utviklet av Ing. Zavadil i 2012. Har foreløpig fått navnet "Datlo"

Beskrivelse
Planten produserer rikelig med oransje, avlange cherrytomater som sitter i klaser på 8-10 frukter. De har en vekt på 8-10 gram.
En plommetomat med sprøtt, litt tykt skall, som ikke er seigt. Kjøttfull med lite gele som gjør den egnet for tørking. Søt og frisk, og ganske syrlig til å være gul/oransje.
Inneholder moderat med frø.

Sesong
60-65 dager - Tidlig.


Vekstform
Indeterminate med vanlig grønt bladverk.
Planten blir veldig høy - over 2 meter og må bindes opp. Kan med fordel ha 2 stammer for mer fruktklaser om man har plass.
Kan dyrkes utendørs i milde landsdeler (H1-H4)
Jeg dyrket min i drivhus og hadde modne tomater ca.60 dager fra blomstring




Min egen vurdering
Denne tomaten er nydelig i salat!  Kraftig smak! Søt, syrlig og sprø på èn gang! De første fruktene var middels søte, men blir søtere utover i sesongen! Små tomat-drops!
Fargen er intens oransje og pynter opp på tallerken og i salatbollen. Jeg brukte dem også til bruscetta - kjempegodt! Skal også teste ut noen for tørking!
Endelig fant jeg en stabil variant av den lille gul-orange som vi finner i de små begrene med assorterte cherry-tomater i dagligvarebutikken! 😊
- En personlig favoritt!































År Dyrket:
2016
Sådd:                         26.02
I blomst:                    28.04
Første modne tomat: 26.06


Ingen kommentarer: