mandag 3. august 2015

Not LC Surprise tomat







Navn (uoffisielt)
Not LC Surprise

Sort
En selvbestøvende tomat-sort.

Opprinnelse/Historikk
Dette skulle opprinnelig være sorten "Lucky Cross". Det viste seg å bli en annerledes utgave. Lucky Cross er en såkalt bi color (2-farget) tomat, som er krysset frem av  Brandywine og en ukjent bie-krysset sort. Fargen skal være gul ispedd litt rødt.
Fargen på mine tomater ble bringebær-røde/rosa. Jeg synes det kan se ut som Pink Brandywine, som også er potetbladet.

Beskrivelse
Planten produserer  godt med Bringebær-røde/rosa bifftomater på 200-500 gram. Bifftomat som passer sammen med varme retter. Fin saustomat!
Inneholder bra med frø.
Vet ikke om sorten er stabil, men sår F2 neste sesong.

Sesong
75-80 dager (midt- til sen sesong)

Vekstform
Indeterminate (ranke). Trenger støtte og oppbinding.
Planten blir høy, over 2 meter i drivhus.
Potetbladet type.

Frøkilde
Tomatofest



Min egen vurdering
Dette var en overraskelse, selv om jeg først ble litt skuffet over at det ikke var den sorten jeg forventet!
Planten setter frukter litt sent, men er verdt å vente på! Det kommer masse tomater på planten til en biff å være! Deilig, saftig og kjøttfull bifftomat som passer til det meste! Mild og god tomatsmak!
Min største tomat var på 350 gram!
Jeg skal så frø fra disse igjen, for å se om de blir identiske til denne sesongens tomater! Navnet på denne tomatsorten er uoffisielt, men foreløpig har jeg gitt den navnet "Not LC Surprise" :-)


Dyrkings-år
2015


https://www.facebook.com/tomatprat


Ingen kommentarer: