torsdag 7. september 2017

Rozovyi Flamingo (Russian Bells)





Navn
Rozovyi Flamingo
AKA Russian Bells og Kokola Rossii

Type
Saus-tomat

Opprinnelse/Historikk
Jeg kjenner ikke til historien om denne sorten, annet enn at den kommer fra Russland.

Beskrivelse
Planten er meget riktbærende. Fruktene er avlange med en liten spiss. Fargen er rosa, bringebær-rød ved godt moden. Fruktkjøttet er fast, men kremet. Inneholder lite gele og moderat med frø. Sorten er velkjent for sin produktivitet, god smak og holdbarhet. Skal også være ganske hardfør og tåle litt kjølig vær. Tomatene veier fra 40-100 gram 

Sesong
75 dager - Midt-sesong
Jeg dyrket min plante ute i krukke. (Østlandet sone H-3)


Vekstform
Determinate - busk
Vanlig grønt bladverk
Trenger støtte pga. fruktenes vekt.
Planten blir ganske stor i omkrets - under 1 meter høy.






Min egen vurdering
For en produktiv plante! Mengder av lekre, rosa tomater! Smaken er rik, med fin sødme. Modne frukter har god holdbarhet, både på planten og etter at de er høstet. Jeg dyrket min plante ute i en 20 liters krukke på verandaen. Tomatene ble brukt til saus og i varme retter.
- En produktiv og smaksrik saus-tomat!














Dyrkingsår
2017
Sådd: 18.03
I blomst: 22.05
Moden: 05.08 (75 dager fra blomst)


Ingen kommentarer: