onsdag 3. august 2016

Tumbling Tom Yellow






Navn
Tumbling Tom Yellow

Type
Selvbestøvende sort. Cherry ampel-tomat

Opprinnelse/Historikk
Jeg vet foreløpig lite om opprinnelse og historikk.

Beskrivelse
Planten brer seg utover og produserer kaskader av klaser med gule, store cherrytomater. Smaken er mildt søt. Passer til salater og på brødskiva.

Sesong
ca.60 dager - middels tidlig

Vekstform
Determinate - busk (ampeltomat)
"Hengende" vekst. Passer i store ampler eller høye, store krukker.
Blir ganske stor.
Bladverket er mørk grønt.




Min egen vurdering
Denne gir enormt med tomater! Massevis av store klaser med varmt gule, ganske store cherry tomater. Smaken er mild. Litt sødme. fruktene har tykke vegger og holder seg godt ved oppbevaring på kjøkkenbenken! Jeg tørket noen av mine, ellers ble den brukt i salater og på brødskiva.
Det er ikke den "beste tomaten" jeg har smakt, men en helt grei, mild salat-tomat!
Flott å dyrke om du ønsker en riktbærende ampel-tomat!


Sådd: 08.03
I blomst:  02.05
Første modne tomat: 01.07


















Ingen kommentarer: