mandag 24. august 2015

Tiny Totem - flott til dyrking i krukke!



Navn
Tiny Totem

Sort
En selvbestøvende tomatsort

Opprinnelse/Historikk
Denne tomatsorten kjenner jeg ikke historien til, ei eller opphav.

Beskrivelse
Planten produserer godt med røde, runde tomater som varierer i størrelse, fra små til normal. For store til å kalles Cherry tomater. God, gammeldags tomatsmak. Passer til det meste.
En tomatsort som er egnet til frilandsdyrking under Norske forhold. Kan dyrkes i krukke.
Inneholder bra med frø.

Sesong
70-75 dager - midtsesong

Vekstform
Determinate (Busk)
Planten er en såkalt dverg og har kompakt vekst. Blir maksimalt 50 cm. høy. Trenger litt støtte når tomatene vokser til.
Kraftig mørk grønt bladverk.





Min egen vurdering
Denne lille busken produserer ganske store tomater! I beskrivelsen hos Reimer Seeds tår det at planten produserer små cherry-tomater, men min plante kommer med både små til nærmest normal størrelse på fruktene. Jeg dyrket min i en stor krukke ute.
Smaken er god, men fin balanse mellom sødme og syre. Den er veldig saftig og samtidig kjøttfull. Deilig salat-tomat, som også passer sammen med varm mat som f.eks. taco!
Tomatene har en flott, intens rødfarge.
Anbefales om man vil ha en plante som blir forholdsvis liten og kompakt, men samtidig gir tomater i tilnærmet normal størrelse. Min største tomat veide 100 gram!
- En flott plante til dyrking i krukke på verandaen!





https://www.facebook.com/tomatprat/timeline





Ingen kommentarer: