onsdag 13. juli 2016

Rosii Marunte










Navn
Rosii Marunte

Sort
Selvbestøvende heirloom cherry tomat.

Opprinnelse/Historikk
Fra Romania. Introdusert for kommersielt salg i Nord Amerika av Tatiana's Tomatobase.

Beskrivelse
Planten produserer masser av runde, knall røde cherrytomater som vokser i klaser på ca.10 stk.kt
Fruktene har en gjennomsnitts-vekt på 10 gram.
Inneholder bra med frø.

Sesong
65-75 dager - middels tidlig

Vekstform
Indeterminate. Danner raskt sideskudd som setter blomster. Kan med fordel ha 2-3 stammer for masse frukt. Må støttes og/eller bindes opp.
Blir veldig høy - over 2 meter og sikkert 4 m også, om man har det høyt under taket!
Vanlig grønt, "luftig" bladverk.
Kan dyrkes ute i sone H-1 til H-3/4.
Jeg dyrket min både i drivhus og som en høy busk ute i stor krukke.

Min egen vurdering
Deilige, saftige, søte cherrytomater med mykt, tynt skall. God balanse mellom sødme og syre! Ypperlig i salatbollen, som tilbehør eller snack. Jeg har gått og knasket på disse hele sesongen - de er så søte og gode! Gode også på brødskiva!
Meget Produktiv sort.
Jeg dyrket en plante i drivhuset, og en ute i stor krukke. Den i krukke dyrket jeg som busk, og den ble stor, med massevis av tomater! Tomatene på planten ute, ble større og litt mer avlange. Søtere også!
Denne vil jeg absolutt dyrke igjen!
- Enda en personlig favoritt blant cherry-tomatene!







Første blomsten - en artig sak!




























Dyrkingsår
2016

Første blomst var merkelig og morsom, noe jeg viser lenger ned på siden.
Jeg hadde modne tomater i drivhuset ca. 65 dager etter blomstring.
Ca. 75 dager utendørs.
  


Ingen kommentarer: