søndag 29. juni 2014

Grushovka tomat





Navn
Grushovka

Type
 Russisk Heirloom (kulturarvstomat) fra Sibir.

Sesong
65 dager (Tidlig til midt-sesong)

Vekstform
Determinate (busktomat)
Planten blir ikke så veldig høy - ca. 80-100 cm.
Vanlig bladverk som er mørkegrønt.

Beskrivelse
Rød/Rosa egg-eller jordbærformet tomat. Planten er en busktomat og stammer fra Sibir i Russland. Dette er en tidlig sort som passer godt ute på friland eller i stor krukke på verandaen.



Egen vurdering
Dette var den siste til å modne av mine tidligtomater. (rundt 25.juni) I beskrivelse fra frø-leverandør står det at tomatene blir små eggformede tomater. Min erfaring er at de blir medium til store, hjerteformede tomater. Noen helt opp i en vekt på 250-300 gram! Planten produserer veldig mange tomater!
Smaken er bare fantastisk god!! Tomaten passer godt som skiver på sandwich m/mozzarella eller i hamburger, men er også god til både salat og bruschetta. Jeg synes faktisk den er god å spise som den er også :-) Den er saftig, samtidig som den er ganske fast i kjøttet, så jeg tror den godt kan brukes til å koke tomatsaus! Veldig riktbærende tomatsort! Inneholder moderat med frø.
 Denne sorten kommer jeg definitivt til å dyrke i mange år fremover! Det er virkelig en favoritt!
 ANBEFALES!




Vanlig form og størrelse på Grushovka-tomat 




Her er en av de større tomatene i avlingen - denne veide 265 gram.
Under ser du størrelsesforholdet på tomaten:


Herlige, store skiver med Grushovka!





 Frø av denne sorten er i salg på bloggen!

Grushovka 2014


Dyrkingsår
2014 - 2015 - 2016

Grushovka 2015 (unripe)



Grushovka 2015

3 kommentarer:

Frønørden sa...

Vil du bytte frø?

Helene Orskaug sa...

Ja, gjerne, om du har andre sorter som jeg "mangler" :-)

Unknown sa...

Hei, har du fortsatt frø an denne sorten?