lørdag 18. juni 2016

Maskotka - en tidlig og god salat-tomat!









Navn
Maskotka

Type
Selvbestøvende heirloom type.

Oprinnelse/Historikk
Denne tomat typen kommer opprinnelig fra Polen. Jeg vet ellers ikke så mye mer enn det.

Beskrivelse
Polsk tomatsort
Planten produserer massevis av mellomstore, knallrøde tomater. De omtales flere steder som cherry tomater, men jeg synes de er for store til det. Vekt er ca. 25-40 gram. Jeg vil kalle det for en "saladette" tomat. Fruktene er faste og sprekkfrie. Produktiv tomatsort.
 

Sesong
ca. 50 dager - tidlig.

Vekstform
Determinate - Busk.
Blir 50-100 cm. høy og brer seg godt utover. Krever litt oppbinding, da tomatklasene blir tunge, men grenene ser ut til å tåle en god del tyngde. Kan også dyrkes i  ampel, jeg har hatt den i høy krukke og i ampel.
Vanlig frisk grønt bladverk.









Min egen vurdering
Deilig, frisk og smakfull tomat med fin balanse mellom sødme og syre. God, krydret tomatsmak! Planten produserer masse tomater av mellomstor størrelse. Vekt er fra 20-35 gram. Denne tomaten kan brukes til alt. Både i salat, på brødskiva og som tilbehør. Soiden fruktkjøttet er fast, egner de seg også veldig godt til både bruscetta og til varmebehandling.
Maskotka har blitt dyrket  utendørs hos oss. Både i  stor og høy krukke og i stor ampel. Planten fungerer veldig godt i ampel, så det kommer vi til å fortsette med.
Dette er en tidlig type (første modne tomat etter bare 50 dager fra blomst!) og anbefales om man vil ha modne tomater tidlig i sesongen 😊 Pluss for at planten er meget produktiv.














Dyrkingsår
2016 - 2017 - 2018 - 2020




Ingen kommentarer: