tirsdag 7. juni 2016

Velkommen til min tomatverden!


Hei!
Jeg heter Helene Orskaug og er en ivrig tomatdyrker som fikk mitt første drivhus våren 2012. Jeg hadde fram til da, bare dyrket tomater på friland og i krukker på verandaen. Med drivhuset åpnet det seg en ny verden, for plutselig fikk jeg til mange flere planter!



Jeg elsker å prøve ut nye sorter og passer på å dyrke både frilandstomater og drivhustomater. Det finnes etter sigende rundt 40-50 000 tomatsorter! Mange av sortene er kulturarvstomater (Heirloom) som har blitt dyrket  i generasjoner. Det finnes også mange hybrider (F1), som ikke er frøekte. Disse er krysset frem for salg i butikker, men det er også frø i salg av disse.
Det blir også hele krysset frem mange nye og spennende sorter av tomatforedlere rundt om i verden. De blir stabilisert og slippes på markedet som regel i 5-7 generasjon. De regnes da som stabile og frøekte, slik at om man sår frø fra disse, skal resultatet bli som tomaten frøet kom fra!
Jeg liker best å dyrke de frøstabile sortene. De er ikke alltid runde og perfekte i fasongen, men smaken er av en annen verden!


" Tomatene finnes i alle farger, størrelser og fasonger
og det er fascinerende mange flotte sorter!
Røde, orange, gule, nesten hvite, grønne og indigofargede. Stripete eller flerfargede! "



Selvlært
Jeg er ingen ekspert, men en amatør som med bloggen gjerne vil dele de erfaringene jeg får ved å dyrke tomater. Jeg har lært mye av andre tomatdyrkere.  Mye kunnskap har jeg tilegnet meg gjennom lesing, men den største kunnskapen kommer fra egen erfaring gjennom flere år som tomatdyrker!
Jeg har f.eks. lært meg at ikke alle sorter kan dyrkes på friland - heller ikke alle trives i drivhus. Erfaringer jeg har gjort meg er at mange av de russiske sortene tåler litt kjøligere forhold enn en del andre sorter. De er ganske hardføre og passer derfor godt å dyrke på friland..

Dette blogger jeg om
I utgangspunktet ville jeg lage min egen web-logg over alle tomatene jeg dyrker. Både med bilder, beskrivelse og ikke minst: egne erfaringer. Etter hvert har bloggen fått mange lesere, så nå blogger jeg ikke bare for meg selv lenger!
Her  deler jeg bilder og beskrivelser av alle tomatene jeg dyrker, tipser om bl.a. stell av plantene, deler erfaringer og legger ut tomatoppskrifter. Samtidig vil jeg med dette prøve å inspirere andre som har lyst til å dyrke tomater! Jeg elsker å fotografere, så det blir mange tomatbilder!


Litt mer om meg
Jeg er kommet til et sted i livet hvor jeg ikke lenger kan klare å være i fast arbeid - da er det godt å ha en hobby som gir meg masse glede! Jeg føler at jeg har noe som gir inspirasjon og glede i hverdagen!
Enkelte dager kan helsa være så kranglete at jeg knapt orker å holde på med hobbyen og da gjør jeg bare det som er aller mest nødvendig. Jeg har heldigvis en partner som hjelper til med tunge løft og annet arbeid som jeg ikke klarer selv 😊 Det blir ofte til at jeg legger litt for mye planer og glemmer ofte at hodet vil så mye mer enn kroppen! Jeg har et godt humør og er optimist av natur, så jeg lar ikke dårlige dager legge noe demper på livet!

TomatPrat har også en egen facebook-side og en egen facebook-gruppe som heter TomatPrat-gruppa.

Jeg administrerer også en aor tomat-gruppe på facebook, hvor vi nå er godt over 14.000 medlemmer.  Dette er en uavhengig gruppe - altså; har den ingen sammenheng med min virksomhet TomatPrat.


Reklame
Om noen ønsker at jeg skal fremme et tema eller vil reklamere for relevante produkter, kan jeg kontaktes på mail. Kontaktinformasjon finnes lenger nede i dette innlegget.

Oppdrag
Jeg påtar meg gjerne oppdrag  i form av foredrag o.l. ved diverse hagelag og foreninger.
Forespørsler kan sendes på mail. (kontaktinformasjon lenger ned på siden)


Frøbutikk på nett
TomatPrat er nå en registrert såvareforretning med 
ORG.NR. 923359168MVA. Vinteren 2020 åpnet jeg nettbutikken TomatPrat.no hvor jeg selger egenproduserte frø av tomat, chili og paprika.
Det er også lagt til rette for at du kan handle direkte fra denne bloggen, om du ønsker å kjøpe frø.





Andre henvendelser
Jeg mottar daglig mailer og pm'er fra personer som ønsker tips og råd om tomatdyrking.
Jeg har dessverre ikke anledning/kapasitet til å besvare alle disse. 
Håper på forståelse for dette💗
Jeg anbefaler facebook-gruppa, der du møter mange hyggelige og flinke folk med interesse for tomatdyrking og dyrking av andre grønnsaker som chili pg paprika.
I helger har jeg som regel "mail-fri", derfor besvarer jeg som regel alle henvendelser på ukedager.

Hvordan finne frem på bloggen
*Under bloggens header finner du lenker til Så-guide, stell av planter, salg av tomatfrø, så-lister osv.
*Klikker du på "START" kommer du til bloggens nyeste innlegg.
*I høyre sidefelt er det bilder (mange til å klikke på til lenker).
*Videre nedover finner du stikkordsliste, enda lenger nedover : Lenker (i alfabetisk rekkefølge) til alle tomatene jeg har dyrket. Det er bare å scrolle seg nedover og se 😊
*Under alle innlegg finner du et kommentarfelt om du ønsker å legge igjen noen ord!


Kontakt
Om du har spørsmål eller av en eller annen årsak vil kontakte meg, kan du enten gjøre det via facebook-siden Tomatprat eller sende meg en mail til kontakt@tomatprat.no

Merk: Kontakt på Epost eller pm på facebook 
E-poster blir først besvart.







Jeg håper du vil finne tomatbloggen min
nyttig og inspirerende!




Ingen kommentarer: