fredag 20. mai 2016

Lille Lise - en tidlig cherrytomat!









Navn
Lille Lise

Type
En selvbestøvende, frøekte tomat type
  
Sesong
40-50 dager - Tidlig
(Under optimale vekstforhold)

Vekstform
Determinate dwarf  ( liten busktomat)
Planten blir ikke mer en 40-60 cm. høy og har en fin, kompakt vekst.
Vanlig bladverk som er mørk grønt og ruglete (Rugose)

Opprinnelse og historikk
Dette er en tomat type som navngitt  av Tony Bülow fra Danmark. Han gav den navnet (Permahavens) Lille Lise. Den har vært dyrket noen år nå.
Tony Bülow :
"  I 2008 kom naboen glad med en pose frø som skulle være hendes fars bedste tomat som han havde dyrket i mange år og den skulle jeg også prøve at dyrke, frøene kom straks i jorden, for det var på høje tid og en 2-3 uger efter stod jeg med spirer i såbakken, nogle var lange og ranglede og andre var små og tætte så det var ikke det forventede men jeg dyrkede videre for jeg var jo nysgerrig og for at gøre en lang historie kort har jeg droppet de lange og dyrket de små siden, de sidste par år har der kun været de korte og det er dem jeg kalder Lille Lise, små planter med pænt store og mange tomater som er gode til "madtomater" "

Beskrivelse
Planten produserer veldig godt med røde, runde cherrytomater som sitter i klaser på 4-6 frukter.
Inneholder bra med frø. Kan såes i slutten av juli og dyrkes i potte inne i vinduskarmen på vinteren. Best resultat får man med ekstra vekstlys.





Min Egen vurdering
2015: Denne ble "vinterdyrket i vinduskarmen. Jeg hadde ikke noe vekstlys før i midten av desember. Fikk 2 modne tomater. Smaken var litt syrlig, med lite sødme. Det kommer nok sikkert av for lite lys/sol. Jeg sådde den litt i seneste laget.
 Tok en stikling i januar-16 og ville prøve å dyrke på denne. Første blomst: 26.03. Første moden tomat: 05.05! Det er 40 dager!!

Dette er en nydelig cherrytomat! Saftig, søt og full av god tomatsmak! God til snack og deilig i salaten eller som garnityr! Planten en kompakt av vekst og bærer masser av tomater. Kommer hele tiden med nye skudd som raskt danner blomsterklaser! Går fint an å dyrke i en 3-5 liters potte!



2016: Jeg har sådd nye planter i begynnelsen av februar for dyrking til sommeren
          I blomst: ca.25.04
          Første modne tomat: 18.06






"Lille Lise" sådd fra frø











Lille Lise - avlegger fra en vinter-tomatplante












Ingen kommentarer: