søndag 6. september 2015

Scherkhan -en stuffing-tomat!







Navn
Scherkhan

Sort
En selvbestøvende tomatsort

Opprinnelse/Historikk
Jeg vet lite om opprinnelse til denne sorten. Jeg tror ikke dette er den samme sorten som er oppført hos Tatiana's.
Kan være ustabil

Beskrivelse
Planten produserer bra med ganske store, rillede - noen litt avlange tomater. Fargen er rød med gule striper. Tomaten er hul inni, og passer derfor godt som en "stuffer", altså til å fylle.
God og mild tomatsmak.
Inneholder veldig lite frø.

Sesong
75-80 dager - midtsesong

Vekstform
Determinate (Busk)
Planten blir høy i drivhuset til å være en busk og trenger støtte og oppbinding.
Vanlig bladverk med frisk grønnfarge.
Jeg dyrket denne i drivhus.



Min egen vurdering
Denne tomaten har en veldig god tomatsmak! Tomaten er ganske hul inni og har et tykt skall, derfor er den ypperlig til å fylle med diverse godt og bake i ovnen eller på grillen! Kan med fordel også brukes til saustomat!
Jeg hadde min i drivhus og den ble veldig høy til å være en busk. Planten ga mye tomater gjennom hele sesongen - mange hanske store. Rillet, men variable i fasongen. Noen av tomatene var litt avlange.
Det var vanskelig å finne frø i mange av dem - altså inneholder de veldig lite frø og det ble ikke mange jeg fikk samlet!
Anbefales som en "stuffer" til grillen!




Ingen kommentarer: