tirsdag 12. september 2017

Monokatbin







Navn
Monokatbin

Type
Russisk heirloom, OP (Open pollinated)

Opprinnelse/Historikk
Denne sorten kommer fra Russland, og ble introdusert av Åke Truedsson for noen år siden, hvor han også tilbudte frø gjennom sin tomaklubb. Jeg fikk frøene av en  frøvenn. Jeg tror ikke denne tomaten opprinnelig heter Monokatbin, det ser bare slik ut når man ser det skrevet på Russisk: полосатый - som rett og slett betyr stripete. Skal man uttale ordet полосатый på russisk, blir uttalren slik: Polosatyy, som altså betyr stripete. Jeg vet ikke om min variant er den riktige, da jeg tror at fruktene skal være lengre. Fant et bilde på nettet:




Beskrivelse
Kraftig plante som produserer rød/gul stripete tomater med paprikaform som sitter i klaser på 6-10.
Fruktene er både kjøttfulle og saftige. Smaken er mer søt enn syrlig. Vekt er ca. 50-100 gram.
Inneholder moderat med frø.

Sesong
 ca. 75 dager - midt-sesong
.
Vekstform
Indeterminate - ranke.
Blanding mellom vanlig indeterminate og Tree-type dwarf.
Spesielt bladverk som er mørk grønt. Jeg vil si en blanding av vanlig og potetblad.
Kompakt, men kraftig vekst. Planten blir ganske høy og må bindes opp.


Min egen vurdering
Meget spesiell plante med lekre, stripete tomater. Dyp og fin tomatsmak med mindre syre. Bærer godt med frukter. Veldig god saus-tomat. Holder formen fint,  ganske lenge etter at den er høstet.
- En sjelden tomatsort som er vanskelig å få tak i.


Dyrkingsår
2017
Sådd: 10.03
I blomst: 25.05
Moden: 30.07 (66 dager fra blomst)




4 uker

































Ingen kommentarer: