tirsdag 9. august 2016

Pomoravski Cèri







Navn
Pomoravski Cèri


Type
Serbisk Heirloom cherry tomat


Opprinnelse/Historikk
Jeg vet ikke mye om denne tomatsorten. Jeg fikk frøene av Predrag Radojević fra Serbia. Tomatsorten skal ha vært dyrket i mange år der. Opprinnelse: Pomor i Serbia.


Beskrivelse
En tidlig variant.  Planten produserer mengder av  knallrøde, avlange, lett dråpeformede cherry tomater, med veldig søt og god smak. Snack-tomat.
Inneholder lite frø.


Sesong
60 dager - tidlig
Jeg dyrket min på friland i sone H-3.


Vekstform
Semi-determinate - busk
Planten blir ca. 120-150 cm høy og må ha støtte.
Vanlig grønt bladverk.






Min egen vurdering
En av de søteste, røde cherrytomatene jeg har smakt. Sprø, saftig og veldig søt! Minner om den tomaten som kalles for "Perletomat" i dagligvarehandelen, bare søtere!
-En personlig favoritt, som blir fast i hagen hvert år fremover!



























Ingen kommentarer: