fredag 30. desember 2016

Orange Russian 117






Navn
Orange Russian 117

Type
Nyere utviklet heirloom oxheart.

Opprinnelse/Historikk
Utviklet av Jeff Dawson og er resultatet av en krysning mellom sortene
Georgia Steak og Russian 117

Beskrivelse
Planten produserer middels med mellomstore til store "oxheart"-tomater. Fargen er såkalt "Bicolor", som betyr flerfarget sjatteringer i gul- og rød-toner. Smaken er mild, dvs. lite syre, men likevel intens og god tomatsmak.  Fruktkjøttet er fast, kremet, med lite gele. Inneholder lite frø.
Brukes både som slicer og som saustomat.

Sesong
85-90 dager - sen.
Passer best i drivhus.

Vekstform
Indeterminate - ranke.
Planten blir ganske høy oh trenger oppbinding.
Kraftig vektst med litt hengende "wispy" bladverk med frisk, grønnfarge.



Min egen vurdering
Lekker oksehjerte-tomat! Mild og god, men samtidig full av god tomatsmak! Vakre gule, orange og røde fargesjatteringer både utenpå og inni! Passer både rå og til varmebehandling. Jeg dyrket min plante på friland, men tror jeg vil ha den i drivhus neste gang, da den modner sent. Jeg vil likevel tilføye at planten tålte godt kjølige og fuktige forhold, som preget sommeren 2016.
Populær blant dem som elsker oxheart-tomater!










Ingen kommentarer: