søndag 1. mars 2015

Golden Copper Egg





Golden Copper Egg er navnet jeg har gitt på disse tomatene på grunn av den gyldene, flotte kobberfargen og den svake eggeformen. Planten dukket opp i 2014. Jeg hadde ikke sådd denne som ren sort, så den må enten komme fra en F1 type - ellers så har den krysset seg selv året før. Der var veldig morsomt å se at det kom helt ukjente tomater på denne planten. det merkelige er at etiketten hadde falt av, så jeg var ikke sikker på hvilken sort jeg egentlig hadde sådd.

Vekstform
Det virker som om planten er determinate/semideterminate. Vanlig bladverk. Planten sto på friland, og ble ikke så veldig høy - ca. 135 cm.
Ca. 80 dager til modning.

Golden Copper Egg ble plantet på Friland og modnet ganske sent i sesongen. Den produserer kobbefargede eggfomede tomater av mellomstor størrelse. Synes kanskje jeg ser en likhet med sorten "Black Prince", men formen er litt annerledes.
Smaken er ikke så veldig søt, men har et litt "Smokey"preg. Tomaten ble brukt sammen med andre sorter i salater og på skiva.

Jeg tok frø fra disse tomatene, så de skal prøves ut igjen - Vi får se om resultatet blir det samme!





 
 
 

Ingen kommentarer: