tirsdag 9. august 2016

Auriga



 








Navn
Auriga (aka Aurega)
Utrolig lik på sorten Jaune Flamme.


Type
Heirloom variant


Opprinnelse/Historikk
Jeg finner lite informasjon om denne tomatsorten. Har ikke funnet opprinnelses-land.


Beskrivelse
Planten produserer lange klaser med runde, orange tomater med en vekt på mellom 35-75 gram. Fruktene er saftige med søt, bæraktig smak.
Allround tomat.


Sesong
60 dager - tidlig.


Vekstform
Indeterminate - ranke
Planten blir høy, over 2 meter i drivhus. Må støttes/bindes opp.
Vanlig frisk, grønt bladverk.
Kan dyrkes ute i milde landsdeler. Jeg hadde min på friland (sone H-3)





Min egen vurdering
Nydelig tomat! Lekker oransje, saftig og søt! Smaker og ser ut som Jaune Flamme - oransje utenpå og rødlig i fruktkjøttet. Det skulle ikke forundre meg om det er den samme!
- En absolutt favoritt!






År dyrket:
2016
Sådd:       23.03
I blomst:  ca. 01.06
Moden:    02.08

















Ingen kommentarer: