søndag 6. juli 2014

Tiny Tim

Tiny Tim - Juni 2016

Navn
Tiny Tim

Type
Heirloom-sort (kulturarvstomat)

 Sesong
 45 - 50 dager (Tidlig-sesong)

Vekstform
Determinate (busktomat)
Dette er en dvergplante som ikke blir mer en 30-50cm. høy
Tett og robust bladverk som er mørkegrønt.

Bruksområde
En typisk salat-tomat






Egen vurdering
Planten produserer mengder med små, røde Cherry-tomater. Fruktkjøttet er saftig og smaken er  noe søt og  ganske syrlig og krydret. God, gammeldags tomatsmak! Herlig tilskudd i salater og som snack! Siden dette er en liten busktomat , passer den godt ute på friland eller i stor krukke på verandaen. Denne skal etter sigende kunne dyrkes i en vanlig potte i vinduskarmen året rundt, men jeg synes det blir litt stor i forhold til andre microbusker. Dette er tomatplanten du må så om du ønsker å høste tomater så tidlig som mulig!
Med denne på verandaen, kan du plukke tomater til salaten hele sommeren igjennom :-)




2019 



April-2021



2016:
Jeg synes faktisk tomatene var søtere på smaken denne sesongen!
05.06-2016



21.06.2016



23.06-2016



24.06-2016



Tiny Tim 27.06-2016


*************************************************




2014:
Juni - 2015







3 kommentarer:

Unknown sa...

Hei! Du vet sikkert råd...
Jeg har sådd Tiny Tim for første gang, nylig ompriklet i hver sin beger. (Har sikkert sådd hele posen, ettersom jeg har hvertfall 22 planter nå...men jeg skal gi vekk så det er greit)
Det jeg lurer på, er om det er kun EN plante som skal i pr krukke til modning etterhvert... i såfall hvor mange liter krukke kan en plante stå i?
Hvis jeg tar frem 10 liters bøtta, kan jeg ha flere planter i den? Passer denne typen i ampel også??
Setter stor pris på svar
Mvh Randi Brevik- ved Hustadvika

Nina Tveraaen sa...

Hei!
Tror du det er mulig å ha en Tiny Tim hengende i ampel?
heller vil planta knekke pgr av vekten på tomater og blader.

mvh
Nina Tveraaen

Helene Orskaug sa...

Beklager sent svar, dere :-) Jeg har rett og slett ikke kapasitet til å besvare alle platformer og e-post må prioriteres. Det funker sikkert å fint å ha Tiny Tim i ampel.

Hilsen Helene