torsdag 3. oktober 2013

SYLTEDE GRØNNE TOMATER! - gammel oppskrift

Har man tomater som ikke har rukket å bli modne, kan man sylte dem. Det smaker godt til varme retter hvor man ellers bruker sylteagurker, rødbeter eller syltetøy.
Jeg hadde noen grønne tomater - ikke så mye, siden jeg har drivhus, men nok til å få et par glass.
Her får du en gammel oppskrift som stammer fra langt tilbake i familien:
Ca. 1 kg. grønne, umodne tomater

Ingredienser til syltelake:
5dl. vann
5dl. eddik
500 g sukker eller lys rørsukker
1 kanelstang
1/2 vaniljestang
8 hele nelliker
1/2 - 1 ts vinsyre


Her er ekstra krydder man kan bruke.
 Denne blandingen passer ekstra godt til litt sterk, asiatisk mat:
 (du kan bruke noen, eller alle)
1 vaniljestang 
6 hele allehånde
1 stjerneanis
1 ss koriander
1 spiseskje spisskummen
4 til 6  hel kardemomme
chili etter smak



Fremgangsmåte
Skyll tomatene.
Prikk huller i dem med en gaffel.
(-eller rull dem på den taggete siden på rivjernet)
Bring vann, sukker og eddik i kok. Legg i krydder.
Kok tomatene i laken i 10-15 minutter, alt etter størrelse, ta dem opp og legg dem på rene, sterile glass.
Kok laken opp igjen og hell den over tomatene i glasset.
Legg med krydderet.
Jeg pleier å lage begge krydder-variantene.Jeg koker tomatene i den første krydderlaken. Etter at jeg har lagt tomatene i glassene, heller jeg halvparten av laken over i den første glasset. Deretter tilsetter jeg de andre krydderne i den resterende laken og lar den koke et par minutter. Deretter heller jeg over den "nye laken" i det andre glasset med tomater.



Vi selger tomatfrø


Lik Tomatprat på facebook!
https://www.facebook.com/tomatprat

.

1 kommentar:

Unknown sa...

Hvor lenge skal de stå på glasset før man spiser dem, @tomatprat?