fredag 29. juli 2016

Pomidory Malinowe






Navn
(Foreløpig navn)
Pomidory Malinowe



Type
Gammel  heirloom bifftomat


Opprinnelse/HistorikkDet finnes flere typer med navnet "Malivowy" Jeg velger å kalle denne Pomidory Malinowe, siden den er kjøpt på et polsk, lokalt marked. Der står det "Pomidory Malinowe" på plakaten! Jeg har selv sett denne på markedet i Gdansk, merket med nettopp dette navnet. Oversatt til norsk blir dette Bringebær tomat.
Jeg mottok disse tomatene av min polske nabo, som hadde dem med seg etter en ferietur til Polen. Han bekreftet at dette er den ekte "Malinowe"-tomaten!
Jeg er ikke helt sikker på om sorten opprinnelig kommer fra Sibir, men jeg vet at det er populær sort å dyrke i Polen.
Det finnes en sort med navnet Malinowy Slon. (Rosa Elefant) Den ligner veldig på mine og er store bifftomater som kan komme opp i en vekt på over 700 gram!



Beskrivelse
Planten produserer store, bringebær-rosa bifftomater med "glossy look" Tomatene er mer eller mindre rillet og litt flate i blomsterenden.


Sesong
ca. 80 dager


Vekstform
Indeterminate. (ranke) Bør knipes.
Vanlig bladverk, kraftig vekst
Planten blir høy og må bindes opp.





Min egen vurdering
Nydelig, saftig bifftomat! Store tomater på 400-500 gram.
 Denne sorten virker frøstabil. Store, deilige bifftomater med samme gode smaken!
Fargen blir mer dyp bringebær-rød når den er godt moden. Bærer godt med tomater.
- Anbefales!





Dyrkingsår
2017

Ingen kommentarer: