mandag 20. juli 2015

Fuzzy Wuzzy - en ekstraordinær tomat!







Navn
Fuzzy Wuzzy

Sort
En selvbestøvende tomat-sort.

Opprinnelse/Historikk
Først tilbudt i Seed Savers årbok av Bryan Connolly og Diane Dorfer i Mansfield Center, Connecticut - USA, som mottok frøene fra David Cavagnaro, Decorah i Iowa - USA.
Opprinnelse: ??

Beskrivelse
Planten produserer veldig godt med ovale, lodne tomater, noen med en spiss ende. Fargen er orangerød med gule striper. God balanse mellom sødme og syre. Salat-tomat.
Inneholder moderat med frø.

Sesong
55-65dager -  tidlig

Vekstform
Determinate (Busk)
Planten kan blir ca. 30cm. høy.
Uvanlig vakkert, loddent bladverk med sølv/blågrønn farge.
Passer fint i stor krukke eller i en stor ampel. Kan dyrkes utendørs.


Frøkilde
Frøene fikk jeg av en dansk frø-venn.



Min egen vurdering
Oi oi oi! Dette er en spesiell og morsom tomatplante! Både bladverk og frukter er lodne/hårete! Smaken på de vakre tomatene er nydelig! God sødme balansert med fin syrlighet! God salattomat!
Jeg dyrket min i ampel, for-kultivert i drivhus, deretter utendørs fra midten av juni. Dekorativ plante, som fikk henge på hedersplassen på min veranda! I en stor ampel/krukke vil denne produsere mengder med tomater!
Dette er en ekstraordinær tomat-sort som jeg anbefaler på det varmeste, på grunn av både utseende og smak!
Ekstra pluss for at den modnes  tidlig!










Mai - 2015


10. Juni 2018



2015



2018


2015

ÅR DYRKET:
*2015

*2018:
 I blomst: 08.05
 Første modne frukt: 03.07 - 56 dager fra blomst!

Lik Tomatprat på facebook!
https://www.facebook.com/tomatprat


Ingen kommentarer: