torsdag 5. oktober 2017

Medovo Sakharnyi






Navn
Medovo Sakharnyi


TypeSlicer/biff-tomat

Opprinnelse/HistorikkRussisk familie-heirloom tomat. Jeg har fått frøene av en russisk dame. Jeg har ellers ikke dunnet noe informasjon om denne sorten.

Beskrivelse
Dette er en sort som gir gul-oransje runde, ganske stor tomater. Fruktkjøttet er kremet og saftige, med mange frøkammer.
Smaker mildt og litt fruktig. Bruksområdene er mange, både i rå og varmebehandlet tilstand,

Sesong

80 dager - middels sen sesong

Vekstform
Semi-determinate
Vanlig, grønt bladverk
Planten har ganske kompakt vekst og blir ikke så veldig høy.
Må støttes/bindes pga. fruktenes vekt.





Min egen vurdering
Dette var en overraskelse. Tomatene er så runde og lekre, med en honning-gul/oransje farge. Det er kanskje ikke så rart at navnet "Medovo Sakharnyi" blir "Honning Sukker", ved direkte oversettelse til norsk. Deilig, kremete i konsistensen og god sødme, er en fin kombinasjon. Selv om dette er en Russisk sort, vil jeg anbefale å skjerme planten for regn. Da trives den best, etter min erfaring. Anbefaler å dyrke den i drivhus, om man bor i en kald landsdel.










Ingen kommentarer: