lørdag 13. februar 2016

Potato Leaf White




Navn
Potato Leaf White
(Kan være samme sort som Mikado White)

Sort
En selvbestøvende Heirloom-sort.

Opprinnelse/Historikk
Heirloom sort. Finner lite informasjon om denne sorten.

Beskrivelse
Planten produserer kremhvite, mellomstore salat-tomater med fin balanse mellom sødme og syre.

Sesong
ca. 80 dager - midt- til sen sesong.

Vekstform
Indeterminate (Ranke)
Planten kan bli over 2 meter i drivhuset og trenger støtte og oppbinding.
Potet-bladverk med frisk grønnfarge.
Jeg dyrket planten i drivhus.





Min egen vurdering
Denne hadde en deilig mild og frisk smak med en god del sødme! Overraskende god!
Nydelig kremhvit/kremgul med svakt rosa rødming på skuldrene! Fin salatstørrelse!

 Jeg må innrømme at planten hadde en veldig ugunstig plassering i drivhuset, hvor det er litt for lite sol/lys pga. av en drueranke i taket.
Jeg fikk dessverre ikke mange tomater og dermed fikk jeg samlet veldig lite frø. Men tomatsesongen min varte helt til slutten av januar og jeg var heldig å fikk tatt en stikling som jeg skal prøve å lage en ny plante av. Så finner jeg vel en bedre plass til denne nå i år - og håper på en bedre avling :-) :-)



År dyrket
2015 - Liten avling i drivhus. Plante hadde mye skygge. Sommeren var kald og våt.

Ingen kommentarer: