onsdag 3. mai 2017

Fjorårets tomater selvsår seg i grusen!

Tydelig å se at det har spirt frø fra en gammel tomat, siden det vokser så mange tett i tett på et sted


Hvert år titter det små tomatspirer opp av grusen i drivhuset. Tomatfrø er virkelig spirevillige. I år kom det uendelig mange spirer, Jeg hadde bare ikke hjerte til å la dem dø, men fjernet steinene forsiktig, dro opp spirene og plantet dem i litt fuktig jord. Hovedsakelig er det frø fra i fjor som har selvsådd seg. Men det kan også være fra et par år tilbake. Jeg er brennsikker på at noen av plantene er Rosii Marunte, som jeg hadde i fjor. den var for øvrig en av de bate cherry-tomatene forrige sesong!
Hjelpeløse små har fått et midlertidig hjem...

Tomatfrø er virkelig noe hardføre greier. Først tåler de frost gjennom vinteren, deretter spirer de under karrige kår på våren, for så å brøyte seg vei gjennom ganske så grov grus.
Skal bli spennende å se hva slags sorter det blir! Jeg kan allerede nå se at det er flere typer. Noen har vanlige blader, mens andre er potetbladet.


Her skal de få vokse en ukes tid, til de skal plantes i større potter. Håper at jeg finner forsterhjem til dem jeg ikke kan beholde selv ;-)


Bor du i nærheten, har jeg sikkert noen planter til deg ;-)

I disse dager holder jeg på med å plante ut i drivhusene. Det kan du lese mer om her


https://www.facebook.com/groups/593626614055654/
 


https://www.facebook.com/tomatprat/

Ingen kommentarer: