torsdag 5. mai 2016

4.MAI: Det begynner å skje ting!

Det begynner virkelig å skje ting - "Lille Lise" er i ferd med å modne, første tomat begynte å rødme 38 dager etter blomst!!
Dette er en plante som ble laget av en avlegger tidlig i vår. Den har hedersplassen i stuevinduet :-)
 

Lille Lise - 39 dager fra blomst!
 
 
God vegetativ vekst på tomatplantene

 
Plantene i drivhuset har ikke kommet fullt så langt som Lille Lise, men alle plantene har enten knopper, blomster eller små, grønne tomatkart!
Morsomt med alle de ulike tomatblomstene - noen er små og enkle, andre er store og fylte!
 
 
I blomst: Dwarf Emerald Giant



I blomst: Sgt. Pepper's

 
 
I blomst: ukjent cherrytomat som dukket opp i potten til en Pelargonia!
Venter i spenning :-)



 I dag fikk vi endelig vær som kunne minne om sommer og frilandstomatene mine fikk endelig komme ut og lufte seg for første gang! De fikk være ute og kjenne vinden i håret et par tre timer, før vinden ble litt for sterk for de sarte plantene!



Det vokser godt i drivhuset nå og nesten alle tomatplantene har fått permanent plass, bortsett fra noen få som ble sådd litt i siste liten! Fant ut at jeg ville ha enda noen sorter - i tillegg til de alt for mange jeg har fra før ;-) De plantene som har fått fast plass, har blitt frisert litt - jeg har fjernet de nederste bladene og klippet vekk litt ytterst på de største bladene. Det er helt utrolig hvor digre bladene blir nåe plantene vokser seg til!



Nå håper jeg på sol og varme fremover, noe de lover på langtidsvarselet! Det hadde vært fint om frilandstomatene kan komme ut på plass over 17.mai. :-)

Dwarf-tomatene vokser som bare det, og de har omtrent doblet seg i størrelse siden forrige innlegg 20.april! Plantene på bildet under er i full blomst, men det er ikke så lett å se da blomstene er skjult av store blader!
Dwarf Uluru Ochre og Dwarf Jackass Yellow



Siden det er meldt sol og varme kommende uke, vil det nok skje mye på kort tid og jeg regner med massiv vekst. Det dukker nok opp flere små, grønne tomater også. Jeg kommer med løpende oppdatering!



Ingen kommentarer: